zondag 18 maart 2018

Rekenspel 200 We maken een kringetje

Groep:             peuters en groep 1
Materiaal:        stoelen, krukjes, speelkisten, blokken
Domein:           meetkunde
Doel:               het oefenen van vormen
Vorm:              groepje kinderen



Voor het 200ste spel heb ik een heel eenvoudig spel uitgekozen. De doelstelling van dit blog is om kinderen actief spelenderwijs te leren rekenen.  En kinderen kunnen dit ook heel goed zelf. Ik geef graag hier mijn kleuters van mijn school het podium voor hun eigen bedacht spel.

Tijdens de griepgolf heb ik meerdere keren in de kleutergroep vervangen dit jaar. Bij het buiten spelen zat ik op een krukje samen met drie kleutermeisjes. "Het is bijna een kleine kring "zei een van de kleuters. Spontaan begon de andere kleuter te zingen: "We maken een kringetje van jongens en van meisjes." Met  z'n drietjes zongen ze heerlijk. "Maar jullie zijn alleen met meisjes..." zei ik toen. "Het klopt niet." Na wat overleg werd de tekst: "We maken een kringetje van meisjes en van meisjes." " Dit is ook een cirkel" , zei een ander. Ook dat werd gezongen. Toen werd het een vierkant. Het grappige was dat ze alle krukken in een vierkant zetten. Het werd "zwaan kleef aan". Steeds meer meisjes voegden zich in de cirkel, vierkant, rechthoek, driehoek, ovaal... En er werd luidkeels bij gezongen. "We maken een vierkant van meisjes en van meisjes.." En met elkaar maakten ze de mooiste vormen. En wat een schik....
"De dagen erna", vertelde de juf, "bleven ze maar vormen maken en erbij zingen. Met sjouwkisten en met blokken... Geweldig." En zo simpel kan het zijn!

Geen opmerkingen: