zondag 15 januari 2017

Rekenspel 158 Speel de rij

Groep:             4,5,6,
Materiaal:       niets
Domein:           getallen
Doel:                automatiseren van sommen
Vorm:              hele groep


Bij ‘Speel de rij weg’ spelen 2 teams tegen elkaar en proberen ze te winnen door zo snel mogelijk antwoorden te geven.
Verdeel de groep in 2 rijen die even lang zijn. De eerste 2 leerlingen van de rij spelen tegen elkaar. De leerkracht zegt een som en de leerling die als eerste het goede antwoord zegt wint. De andere leerling is dan af en gaat op weer op zijn plaats zitten. De rest van die rij schuift een plaats op en het spel wordt opnieuw gespeeld. Geeft een leerling een verkeerd antwoord dan is hij zelf af. Als er geen leerlingen meer in een rij zijn heeft de andere rij gewonnen.
Variaties/tips/opmerkingen
  • Bij een fout antwoord moet de andere leerling nog steeds het antwoord op de som geven. Is dat antwoord fout dan is de andere leerling ook af.
  • Laat de leerlingen die af zijn weer achteraan sluiten. Elk goed antwoord levert een punt op. Welke rij heeft na 5 minuten de meeste punten?
Bron: www.leswiki.nl

Geen opmerkingen: