zondag 10 april 2016

Rekenspel 133 Craps

Groep:               3,4
Materiaal:        
2 dobbelstenen, stuivers, dubbeltjes, 2 cents muntstuk of                                             papiergeld en een kas om te wisselen. 
Domein:           getallen
Doel:                automatiseren van het hoofdrekenen tot 20, geld rekenen

                        leren turven
Vorm:               in kleine groepjes


*Voor elk kind een bepaald bedrag en munteenheid. Al naar gelang u vindt wat de kinderen moeten leren.              


Het spel begint door alle kinderen met een dobbelsteen te laten gooien. Wie de hoogste worp heeft gegooid is de bankdirecteur.

De bankdirecteur noemt een getal tussen 2 en 12. Op dit getal wedt hij met een bepaald bedrag. Alle andere kinderen moeten dit bedrag ook inleggen. Gooit de directeur bij de eerste worp het voorspelde getal dan mag hij de hele inzet hebben. Komt het gegooide getal niet overeen met het voorspelde getal, dan moet hij verder gooien en wel net zo lang tot hij of het voorspelde getal gooit of het eerste gegooide getal gooit. De winstkansen zijn nu net omgekeerd. Gooit hij het voorspelde getal, dan verliest hij de gehele pot die anderen mogen verdelen. Gooit hij het eerste gegooide getal dan is alsnog de inzet voor hem.

Er wordt zolang gespeeld tot alle kinderen een keer bankdirecteur zijn geweest. Of even vaak bankdirecteur zijn geweest. Degene met het grootste kapitaal is de winnaar.


Naar een idee van het spel Craps: Kaart-,dobbel-, en woordspellen  van de Bankgiroloterij 

Geen opmerkingen: